تبلیغات
قرآن کتاب هدایت

قرآن کتاب هدایت

وبلاگ-کد لوگو و بنر
وبلاگicon

سوره مبارکه قریش

به نام خداوند الفت دهنده قلب ها

امام على علیه السلام:

اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ و َباطِنُهُ عَمیقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛

براستى كه قرآن ظاهرش زیباست و باطنش عمیق، عجایبش پایان ندارد، اسرار نهفته آن پایان نمى پذیرد و تاریكى هاى جهل جز بوسیله آن رفع نخواهد شد.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص223 ، خطبه 18

 

اطلاعات آماری سوره مبارکه قریش:

شماره سوره: 106

ترتیب نزول: 29

محل نزول: مکه مکرمه

تعداد آیات: 4

تعداد کلمات: 17

تعداد حروف: 76

تعداد لفظ الله: 1


معانی سوره: این سوره در مورد قبیله قریش نازل شده است.

نامهای دیگر سوره: ایلاف (گرفته شده از واژه الفت به معنی ایجاد محبت در دل انسانها).

ویژگی سوره: پیام آور سرکوب نمودن اصحاب فیل در میان قریش با وحدت و اتحاد و در دلهایشان انس و الفت به وجود آورد و به اجتماعشان انسجام و استحکام بیشتری بخشید.

موضوعات کلی سوره: الطاف و نعمتهای الهی نسبت به قریش را بازگو میکند.

فضیلت قرائت سوره: امام صادق علیه السلام: هر کس این سوره را بسیار تلاوت نماید چون مبعوث شود بر اسبی از اسبان بهشت سوار شود تا بر سر مائده نور بنشیند.

 

با متن قرآن کریم، ترجمه «فارسی و انگلیسی»، شأن نزول آیات این سوره مبارکه، اعراب «تجزیه و ترکیب آیات»، قرآن منظوم «شعر» و تفسیر «تفسیر نمونه؛ آیت اله مکارم شیرازی»، سوره مبارکه قریش در خدمت شما قرآن دوستان عزیز هستیم.

 

همراه ما باشید در ادامه مطلب...

متن و ترجمه قرآن کریم:

1» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ لِإِیلافِ قُرَیْشٍ

 به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. [کیفر لشکر فیل‌سواران] بخاطر این بود که قریش [به این سرزمین مقدس] الفت گیرند [و زمینه ظهور پیامبر فراهم شود]!

2» إِیلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّیْفِ

الفت آنها در سفرهاى زمستانه و تابستانه [و بخاطر این الفت به آن بازگردند]!

3» فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْتِ

پس [بشکرانه این نعمت بزرگ] باید پروردگار این خانه را عبادت کنند،

4» الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ

همان کس که آنها را از گرسنگى نجات داد و از ترس و ناامنى ایمن ساخت.


ترجمه انگلیسى قرآیى:

In the Name of Allah, the All-beneficent, the All-merciful. [In gratitude] for solidar-ity among the Quraysh

their solidarity during winter and summer journeys

let them worship the Lord of this House

who has fed them [and saved them] from hunger, and secured them from fear


شأن نزول (مرتضى بذرافشان)‏:

یک دلى و امنیت در سایه اسلام

شأن نزول آیه‌هاى 1 تا 4 سوره قریش

نابودى لشکریان ابرهه، که براى نابودى خانه کعبه و متلاشى کردن این کانون مقدس الهى آمده بودند، زمینه‌اى فراهم کرد که قبیله قریش به ماندن درمکه دل‌گرم شوند؛ چون این موضوع، نا امنى را از آنان دور کرد و به تجارت‌شان رونق بخشید. این در حقیقت، استجابت دعاى حضرت ابراهیم علیه‌السلام، بنیان‌گذار کعبه بود و چون مکه، باغ و زمین کشاورزى نداشت، درآمد آن نیز محدود بود. بیش‌ترین درآمد قریش از رفت و آمد کاروان‌هاى تجارى تأمین مى‌شد. آنان در فصل زمستان به سوى جنوب، یعنى سرزمین یمن که هواى آن نسبتا گرم بود، روى مى‌آوردند و در فصل تابستان به شمال و سرزمین شام که هواى ملایم و مطلوبى داشت، سفر مى‌کردند. سرزمین «یمن» و «شام»، از کانون‌هاى مهم تجارت در آن روزگار بودند و مکه و مدینه حلقه اتصالى در میان آن دو محسوب مى‌شد. اگر با لشکرکشى ابرهه و امثال او، این امنیت خدشه دار یاخانه کعبه ویران مى‌شد، دیگر کسى به این سرزمین توجهى نمى‌کرد، ولى تقدیر پروردگار چنین بود تا خورشید اسلام از میان این قبیله و از آن سرزمین مقدس طلوع کند و پیامبر به رسالت برگزیده شود. آیه‌هاى 1 تا 4 سوره قریش از لطف بى اندازه پروردگار به قریش سخن مى‌گوید:

براى الفت دادن قریش «» الفتشان هنگام کوچ زمستان و تابستان، [خدا پیلداران را نابود کرد]. «» پس باید خداوند این خانه را بپرستند «» همان [خدایى] که در گرسنگى غذایشان داد و از بیم [دشمن] آسوده خاطرشان کرد. «». (1)

پاورقى:

(1) تفسیر نمونه، ج 27، ص 352.


اعراب آیات (تجزیه و ترکیب)‏:

1» {بِسْمِ} حرف جر و اسم بعد از آن مجرور {اللَّهِ} مضاف الیه، مجرور یا در محل جر / فعل مقدّر یا محذوف / فاعل محذوف {الرَّحْمنِ} نعت تابع {الرَّحِیمِ} نعت تابع {لِإِیلافِ} (ل) حرف جر / اسم مجرور یا در محل جر {قُرَیْشٍ} مضاف الیه، مجرور یا در محل جر

2» {إِیلافِهِمْ} بدل تابع / (ه) ضمیر متصل در محل جر، مضاف الیه {رِحْلَةَ} مفعولٌ به، منصوب یا در محل نصب {الشِّتاءِ} مضاف الیه، مجرور یا در محل جر {وَالصَّیْفِ} (و) حرف عطف / معطوف تابع

3» {فَلْیَعْبُدُوا} (ف) رابط جواب براى شرط / (ل) امر / فعل مضارع مجزوم به حذف نون / (و) ضمیر متصل در محل رفع و فاعل {رَبَّ} مفعولٌ به، منصوب یا در محل نصب {هذَا} مضاف الیه، مجرور یا در محل جر {الْبَیْتِ} بدل تابع

4» {الَّذِی} نعت تابع {أَطْعَمَهُمْ} فعل ماضى، مبنى بر فتحه ظاهرى یا تقدیرى / (ه) ضمیر متصل در محل نصب، مفعولٌ به / فاعل، ضمیر مستتر (هو) در تقدیر {مِنْ} حرف جر {جُوعٍ} اسم مجرور یا در محل جر {وَآمَنَهُمْ} (و) حرف عطف / فعل ماضى، مبنى بر فتحه ظاهرى یا تقدیرى / (ه) ضمیر متصل در محل نصب، مفعولٌ به / فاعل، ضمیر مستتر (هو) در تقدیر {مِنْ} حرف جر {خَوْفٍ} اسم مجرور یا در محل جر

 

قرآن منظوم (امید مجد)‏:

سرآغاز گفتار نام خداست *** که رحمتگر و مهربان خلق راست

چنان کرد با ابرهه کردگار *** که قوم قریش الفت آرد بکار (1)

چنان الفتى تا بماند بجا *** به هنگام صیف و زمان شتا (2)

پرستید پس رب این خانه را (3) *** که چون جوع آمد بداد او غذا

به هنگام ترس و به وقت خطر *** بفرمودشان ایمن از بیم و شر (4)


تفسیر نمونه (آیت الله مکارم شیرازى)‏:

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 345

َسوره قریش

ََمقدمه:

این سوره در مکه نازل شده و 4 آیه دارد.

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 346

محتوى و فضیلت تلاوت سوره قریش:

این سوره در حقیقت مکمل سوره ((فیل )) محسوب مى شود و آیات آن دلیل روشنى بر این مطلب است .

محتواى این سوره بیان نعمت خداوند بر قریش و الطاف و محبتهاى او نسبت به آنهاست ، تا حس شکرگزارى آنها تحریک شود و به عبادت پروردگار این بیت عظیم که تمام شرف و افتخارشان از آن است قیام کنند.

همانگونه که در آغاز سوره و الضحى گفتیم آن سوره و سوره ا لم نشرح در حقیقت یک سوره محسوب مى شود، همچنین سوره فیل و سوره قریش چرا که اگر درست در محتواى آن دو دقت کنیم پیوند مطالب آنها بقدرى است که مى تواند دلیل بر وحدت آن دو بوده باشد.

به همین دلیل براى خواندن یک سوره کامل در هر رکعت از نماز اگر کسى سوره هاى فوق را انتخاب کند باید هر دو را با هم بخواند. براى توضیح بیشتر در این زمینه به کتب فقهى (کتاب صلاة بحث قرائت ) مراجعه شود.

در فضیلت تلاوت این سوره همین بس که در حدیثى (از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده که فرمود: من قراءها اعطى من الاجر عشر حسنات ، بعدد من طاف بالکعبة ، و اعتکف بها: کسى که آن را بخواند به تعداد هر یک از کسانى که

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 347

در گرد خانه کعبه طواف کرده ، یا در آنجا معتکف شده ، ده حسنه به او مى دهد.

مسلما چنین فضیلتى از آن کسانى است که در پیشگاه خداوندى که پروردگار کعبه است سر تعظیم فرود آورده ، او را عبادت کنند، و احترام این خانه را پاسدارى کرده و پیامش را با گوش جان بشنوند و به کار بندند.

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 348

آیه 1 - 4

آیه و ترجمه:

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

لایلَفِ قُرَیْشٍ(1) إِلَفِهِمْ رِحْلَةَ الشتَاءِ وَ الصیْفِ(2) فَلْیَعْبُدُوا رَب هَذَا الْبَیْتِ(3) الَّذِى أَطعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَ ءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ(4)


ترجمه :

بنام خداوند بخشنده مهربان

1 - (مجازات اصحاب الفیل ) به خاطر این بود که قریش (به این سرزمین مقدس ) الفت گیرند (و مقدمات ظهور پیامبر فراهم شود).

2 - الفت آنها در سفرهاى زمستانه و تابستانه است .

3 - پس (به شکرانه این نعمت بزرگ ) باید پروردگار این خانه را عبادت کنند.

4 - همانکس که آنها را از گرسنگى نجات داد و از نااءمنى رهائى بخشید.

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 349


تفسیر :

پروردگار این خانه را باید عبادت کرد

از آنجا که در سوره گذشته (سوره فیل ) شرح نابودى اصحاب الفیل و و لشکریان ابرهه که به قصد نابود کردن خانه کعبه و متلاشى ساختن این کانون مقدس الهى آمده بودند آمد، در اولین آیه این سوره که در واقع تکمله اى است براى سوره فیل مى فرماید: ما لشکر فیل را نابود کردیم ، و آنها را همچون کاه درهم کوبیده شده متلاشى ساختیم تا قریش به این سرزمین مقدس الفت گیرند و مقدمات ظهور پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) فراهم گردد (لایلاف قریش ).

((ایلاف )) مصدر است و به معنى الفت بخشیدن ، و ((الفت )) به معنى اجتماع تواءم با انسجام و انس و التیام است ، و اینکه بعضى ایلاف را به مؤ الفت و عهد و پیمان تفسیر کرده اند، نه تناسبى با این واژه دارد که مصدر باب افعال است ، و نه به محتواى آیات این سوره .

به هر حال منظور ایجاد الفت میان قریش و سرزمین مقدس مکه ، و خانه کعبه است ، زیرا آنها و تمام اهل مکه به خاطر مرکزیت و امنیت این سرزمین در آنجا سکنى گزیده بودند، بسیارى از مردم حجاز هر سال به آنجا مى آمدند، مراسم حج را بجا مى آوردند، و مبادلات اقتصادى و ادبى داشتند، و از

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 350

برکات مختلف این سرزمین استفاده مى نمودند.

همه اینها در سایه امنیت ویژه آن بود، اگر با لشکرکشى ابرهه و امثال او این امنیت خدشهدار مى شد یا خانه کعبه ویران مى گشت دیگر کسى با این سرزمین الفتى پیدا نمى کرد.

واژه ((قریش )) به طورى که بسیارى از مفسران و ارباب لغت گفته اند در اصل به معنى نوعى از حیوانات بزرگ دریائى است که هر حیوانى را به آسانى مى خورد! این عبارت از ابن عباس معروف است که وقتى از او سؤ ال کردند: چرا قریش را قریش مى نامند؟ در پاسخ چنین گفت :

لدابة تکون فى البحر من اعظم دوابه یقال لها القریش ، لا تمر بشى ء من الغث و السمین الا اکلته !: این به خاطر آن است که در اصل نام حیوانى از بزرگترین حیوانات دریا است که به هیچ حیوان لاغر و چاقى نمى گذرد مگر اینکه آن را مى بلعد!

سپس از اشعار عرب براى سخن خود شاهد مى آورد.

بنابراین انتخاب این نام براى قبیله فوق به خاطر قدرت و قوت این قبیله ، و سوء استفاده هایشان از این قدرت بوده است .

ولى بعضى آن را از ماده قرش (بر وزن فرش ) به معنى اکتساب دانسته اند چرا که این قبیله غالبا به تجارت و کسب مشغول بودند.

بعضى نیز این ماده را به معنى بازرسى و تفتیش مى دانند، و از آنجا که قریش از حال حجاج خبر مى گرفتند، و گاه به کمک آنها مى شتافتند، این واژه براى آنها انتخاب شده .

((قرش )) در لغت به معنى اجتماع نیز آمده است ، و چون این قبیله از اجتماع و انسجام خاصى برخوردار بودند این نام براى آنها انتخاب شده .

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 351

ولى به هر حال نام قریش امروز هرگز مفهوم جالبى را تداعى نمى کند، و با اینکه آنها قبیله پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بودند، از سر سختترین دشمنان اسلام محسوب مى شدند، که از هیچ کارشکنى و عداوت و دشمنى فروگذار نکردند، حتى آن روز که قدرت آنها با پیروزى اسلام درهم شکست به توطئه هاى پنهانى ادامه دادند، و بعد از رحلت پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نیز حوادث دردناکى آفریدند که تاریخ اسلام هرگز آن را فراموش نخواهد کرد، میدانیم بنى امیه و بنى عباس که بارزترین نمونه هاى حکومت جبار و طاغوتى بودند از قریش برخاستند.

قرائن نیز نشان مى دهد که در جاهلیت عرب نیز سعى و تلاش در استثمار و استعمار مردم داشتند، و به همین دلیل هنگامى که اسلام آزادیبخش طلوع کرد و منافع نامشروع آنها به خطر افتاد با تمام قدرت به مبارزه برخاستند، اما قدرت عظیم اسلام سرانجام آنها را درهم کوبید.

در آیه بعد مى افزاید: هدف این بود که خداوند قریش را در سفرهاى زمستانه و تابستانه الفت بخشد (ایلافهم رحلة الشتاء و الصیف ) و 2)

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 352

ممکن است منظور الفت بخشیدن قریش به این سرزمین مقدس باشد که آنها در طول سفر تابستانه و زمستانه خود عشق و علاقه به این کانون مقدس را از دل نبرند، و به خاطر امنیتش به سوى آن بازگردند، نکند تحت تاثیر مزایاى زندگى سرزمین یمن و شام واقع شوند و مکه را خالى کنند.

و یا اینکه منظور ایجاد الفت میان قریش و سایر مردم در طول این دو سفر بزرگ است ، چرا که بعد از داستان ابرهه مردم با دیده دیگرى به آنها مینگریستند، و براى کاروان قریش احترام و اهمیت و امنیت قائل بودند. قریش هم نیاز به این امنیت در طول راه داشت ، و هم نیاز به آن در سرزمین مکه ، و خداوند در سایه شکست لشکر ابرهه هر دو امنیت را به آنها بخشید.

مى دانیم زمین مکه باغ و زراعتى نداشت ، دامدارى آن نیز محدود بود، بیشترین درآمد از طریق همین کاروانهاى تجارى تاءمین مى شد، در فصل زمستان به سوى جنوب یعنى سرزمین یمن که هواى آن نسبة گرم بود روى مى آوردند، و در فصل تابستان به سوى شمال و سرزمین شام که هواى ملایم و مطلوبى داشت ، و اتفاقا هم سرزمین یمن و هم سرزمین شام از کانونهاى مهم تجارت در آن روز بودند، و مکه و مدینه حلقه اتصالى در میان آن دو محسوب مى شد.

البته قریش با کارهاى خلافى که انجام میدادند مستحق این همه لطف و محبت الهى نبودند، اما چون مقدر بود از میان قبیله ، و از آن سرزمین مقدس ، اسلام و پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) طلوع کند، خداوند این لطف را در حق آنها انجام داد.

در آیه بعد چنین نتیجه مى گیرد که قریش با این همه نعمت الهى که به برکت

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 353

کعبه پیدا کرده اند باید پروردگار این خانه را عبادت کنند نه بتها را (فلیعبدوا رب هذا البیت ).

همان خداوندى که آنها را از گرسنگى نجات داد و اطعام کرد، و از نااءمنى رهائى بخشید و امنیت داد (الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف ).

از یکسو به آنها رونق تجارت عطا فرمود، و جلب منفعت نمود، و از سوى دیگر نااءمنى را از آنها دور کرد و دفع ضرر فرمود، و اینها همه با شکست لشگر ((ابرهه )) فراهم گشت ، و در حقیقت استجابت دعاى ابراهیم بنیانگذار کعبه بود، ولى آنها قدر این همه نعمت را ندانستند، و این خانه مقدس را به بتخانهاى تبدیل کردند، و عبادت بتان را بر پرستش خداى خانه مقدم داشتند، و سرانجام ثمره شوم این همه ناسپاسى را دیدند.


خداوندا! ما را توفیق عبادت و بندگى و سپاسگزارى نعمتها،

و پاسدارى این بیت عظیم ، مرحمت فرما.

پروردگارا! این مرکز بزرگ اسلامى را روز به روز پر شکوه تر،

و حلقه اتصال مسلمین جهان قرار ده .

بار الها! دست همه دشمنان خونخوار

و آنها که از این مرکز بزرگ سوء استفاده مى کنند از آن قطع کن !

آمین یا رب العالمین

بروز رسانی شده در : شنبه 5 دی 1394 ساعت 11 و 13 دقیقه و 27 ثانیه
تاریخ ارسال : جمعه 4 دی 1394  ساعت 15 و 25 دقیقه و 33 ثانیه    نویسنده :   سید مرتضی موسوی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال :   سه شنبه 27 مهر 1395 ساعت 06 و 28 دقیقه و 18 ثانیه
بسیار عالی احسنت لطفا ادامه بدید
تاریخ ارسال :   یکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت 02 و 21 دقیقه و 26 ثانیه
ایام فاطمیه تسلیت
تاریخ ارسال :   شنبه 19 دی 1394 ساعت 18 و 13 دقیقه و 04 ثانیه
به روزم :)
تاریخ ارسال :   یکشنبه 13 دی 1394 ساعت 15 و 15 دقیقه و 14 ثانیه
پستـ جدید هم گذاشتم
تاریخ ارسال :   یکشنبه 13 دی 1394 ساعت 11 و 54 دقیقه و 17 ثانیه
رسید به دستم ... یه دنیا متشکرم
تاریخ ارسال :   یکشنبه 6 دی 1394 ساعت 11 و 38 دقیقه و 29 ثانیه
خودمم تابحال توی مسابقه شرکت نکردم ...
مسابقه تفسیر قرانه ... سوره لقمان
مرحله اولش معنی بود و امتحان کتبی
مرحله دومش تفسیره ... به صورت شفاهی
نمیدونم تفسیر رو از چه منبعی بخونم که بهتر باشه ... نمیخوام زیاد سخت باشه و اگه تفسیرش متانسب با درک جوونا باشه بهتره ... اطلاعاتی از شان نزول و فایده این سوره و ... هم لازم دارم ...
تاریخ ارسال :   جمعه 4 دی 1394 ساعت 18 و 47 دقیقه و 06 ثانیه
سلام ... خوب هستین ؟؟
به نظر میرسه اسم سوره رو اشتباه نوشتین
اینها مشخصات سوره ماعون نیست
راستی من چند هفته دیگهتوی ماه بهمن مسابقه تفسیردارم ... از سوره لقمان ... کاش یکم اطلاعات درباره این سوره توی وبتون بذارین
سلام.ممنون که تذکر داید. راستش این پست رو من چند بار گذاشتم و حذف کردم. آخه میهن بلاگ غاطی کرده بود. برا هم همین هم اشتباه تایپ شده بود.
انشاءالله.

سید مرتضی موسوی

تاریخ ارسال :   جمعه 4 دی 1394 ساعت 16 و 51 دقیقه و 13 ثانیه
سلام خوبی ؟ ما دنبال تایپیست و یا مترجم هستیم در صورتی که وقت داری و دنبال کار پاره وقت در منزل هستی به سایت ما سر www.p30msb.comبزن.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • موضوعات CATEGORIES2

  • برچسبها TAGS

  • آرشیو ماهانه Monthly Archive

  • صفحات اضافی Static Pages