تبلیغات
قرآن کتاب هدایت

قرآن کتاب هدایت

وبلاگ-کد لوگو و بنر
وبلاگicon

سوره مبارکه کوثر (متن،ترجمه،شأن نزول، اعراب،شعر،تفسیر نمونه)

به نام خداوندی که خیر و برکت فراوان عطا میکند

امام على علیه السلام:
عَلَیكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛
بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پیشى مى گیرد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص219 ، خطبه 156


اطلاعات آماری سوره مبارکه کوثر:
شماره سوره: 108
ترتیب نزول: 15
محل نزول: مکه مکرمه
تعداد آیات: 3
تعداد کلمات: 10
تعداد حروف: 43
تعداد لفظ الله: 1

معانی سوره: کوثر صیغه مبالغه است. و بر زیادت دلالت میکند و از واژه کثرت آمده است.

نام های دیگر سوره: انا اعطینا.

ویژگی سوره: کوتاه ترین سوره قران است. با وجود کوتاه بودن از پیشگویی پنج مورد: (کثرت نسل - کثرت پیروان - جاودانه بودن آئین توحید - بی نتیجه ماندن مخالفت های دشمنان - بی نصل بودن دشمنان) خبر می دهد.

موضوعات کلی سوره: خیرات و برکات زیاد خداوند به پیامبر (ص) - پیشگویی های مهم به مردم - قربانی کردن حیوانات برای افراد فقیر - محکوم کردن دشمنان اسلام به فنا و نابودی.
همراه ما باشید در ادامه مطلب...
متن قرآن کریم:
1- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ
2- فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ
3- إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ

ترجمه فارسى آیت الله مکارم شیرازى:
«1» به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ما به تو کوثر (= خیر و برکت فراوان) عطا کردیم!
«2» پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن!
«3» [و بدان] دشمن تو قطعاً بریده‌نسل و بى‌عقب است!

ترجمه انگلیسى قرآیى:
(1) In the Name of Allah, the All-beneficent, the All-merciful. Indeed We have given you abundance
(2) So pray to your Lord, and sacrifice [the sacrificial camel]
(3) Indeed it is your enemy who is without posterity.

شأن نزول (مرتضى بذرافشان)‏:

فاطمه و خیرکثیر

شأن نزول آیه‌هاى 1 تا 3 سوره کوثر

فرزند پسر در میان قبایل جاهلیت، ادامه نسل محسوب مى‌شد. به همین دلیل، کسانى که پسر نداشتند، «ابتر» نامیده مى‌شدند؛ چون نسل آنان ادامه پیدا نمى‌کرد و بى‌نام و نشان مى‌ماندند. همانند حکومت‌هاى سلطنتى که پادشاه بدون پسر، خاندان سلطنتى را نومید و نگران مى‌سازد. براى پیامبر اسلام صلى‌الله‌علیه‌و‌آله نیز پسرى باقى نمانده بود و پسران ایشان از جمله قاسم، طاهر، طیب و ابراهیم در همان سن کودکى به آسمان پر کشیدند و همه را داغ‌دار کردند.

 «عاص بن وائل»، از سران قریش و از حیله گران عرب، در مسجدالحرام با پیامبر دیدار کرد. وى هم‌چون همیشه موضوع بت‌ها را به میان کشید و پیامبر را از بدگویى به بت‌ها برحذر داشت و دیگر مطالبى که بوى تهدید از آن مى‌آمد. پیامبر نیز از فرصت استفاده کرد و با دلیل و منطق به او پاسخ داد، ولى عاص این پاسخ را برنتابید و با عصبانیت پیامبر را ترک گفت. هنگام خروج از مسجدالحرام، بعضى از سران قریش را دید که منتظرش بودند. به او گفتند: دیر کردى؛ با چه کسى صحبت مى‌کردى؟ عاص با عصبانیت گفت: با همین ابتر (دم بریده) سخن مى‌گفتم. آیه‌هاى 1 تا 3 سوره کوثر نازل شد و به پیامبر دلدارى داد. دشمنان پیامبر در دشمنى خود کم‌ترین ادب را رعایت نمى‌کردند؛ یعنى قساوتشان آمیخته با پستى بود و این نشان مى‌دهد که قریش مرگ پیامبر و بر چیده شدن بساط اسلام را انتظار مى‌کشیدند؛ چرا که مى‌گفتند او «بلا عقب» است. قرآن مى‌گوید: تو بلا عقب نیستى. دشمنان تو این گونه‌اند و این پیش‌گویى قرآن نیز تحقق یافت و دشمنان او تار و مار شدند چنان که امروز اثرى از آنان باقى نمانده است. طایفه‌هایى هم چون «بنى‌امیه» و «بنى‌عباس» که به مقابله با پیغمبر و فرزندان او برخاستند، روزى آن قدر جمعیت داشتند که قابل شمارش نبودند، ولى امروز اگر هم کسى از آنان باقى مانده باشد، هرگز شناخته شده نیست، در حالى که از فاطمه زهرا علیهاالسلام که همان کوثر (خیر کثیر) است، نسل و ذریه پیامبردر جهان انتشار یافت. از آن زمان، نه‌تنها امامان معصوم، بلکه هزاران هزار از فرزندان فاطمه زهرا در سراسر جهان پخش شدند که در میان آنان علماى بزرگ و نویسندگان و فقها و محدثان و مفسران والا مقام دیده مى‌شوند که با ایثار و فداکارى در حفظ آیین اسلام کوشیدند. آیه‌هاى 1 تا 3 سوره کوثر این حقیقت را بیان مى‌کند:

ما تو را [چشمه] کوثر دادیم؛ «» پس براى پروردگارت نمازگزار و قربانى کن «» دشمنت خود بى‌تبار خواهد بود. «» (1)

پاورقى:

(1) مجمع البیان، ج 10، ص 549.

اعراب آیات (تجزیه و ترکیب)‏:
1- {بِسْمِ} حرف جر و اسم بعد از آن مجرور {اللَّهِ} مضاف الیه، مجرور یا در محل جر / فعل مقدّر یا محذوف / فاعل محذوف {الرَّحْمنِ} نعت تابع {الرَّحِیمِ} نعت تابع {إِنَّا} حرف مشبه بالفعل یا حرف نفى ناسخ / (نا) ضمیر متصل در محل نصب، اسم إنّ {أَعْطَیْناکَ} فعل ماضى، مبنى بر سکون / (نا) ضمیر متصل در محل رفع و فاعل / (ک) ضمیر متصل در محل نصب، مفعولٌ به / خبر إنَّ محذوف {الْکَوْثَرَ} مفعولٌ به، منصوب یا در محل نصب

2- {فَصَلِّ} (ف) رابط جواب براى شرط / فعل امر، مبنى بر حذف حرف عله (ى) / فاعل، ضمیر مستتر (أنت) در تقدیر {لِرَبِّکَ} حرف جر و اسم بعد از آن مجرور / (ک) ضمیر متصل در محل جر، مضاف الیه {وَانْحَرْ} (و) حرف عطف / فعل امر مبنى بر سکون / فاعل، ضمیر مستتر (أنت) در تقدیر

3- {إِنَّ} حرف مشبه بالفعل یا حرف نفى ناسخ {شانِئَکَ} اسم إنّ، منصوب یا در محل نصب / (ک) ضمیر متصل در محل جر، مضاف الیه {هُوَ} ضمیر فصل بدون محل {الْأَبْتَرُ} خبر إنَّ، مرفوع یا در محل رفع

قرآن منظوم (امید مجد)‏:
سرآغاز گفتار نام خداست *** که رحمتگر و مهربان خلق راست

همانا که اینک بدادیم ما *** به تو کوثرى پاک اى مصطفى (1)

تو هم پس به شکرانه مى‏خوان نماز *** براى خدایت بکن ذبح باز (2)

همانا همانکس که عیبت بخواند *** خودش نسل مقطوع و ابتر بماند (3)

تفسیر نمونه (آیت الله مکارم شیرازى)‏:
تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 367

َسوره کوثر

ََمقدمه:

این سوره در مکه نازل شده و داراى 3 آیه است

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 368

محتوى و فضیلت سوره کوثر:

مشهور این است که این سوره در ((مکه )) نازل شده است ولى بعضى احتمال مدنى بودن آن را داده اند، این احتمال نیز داده شده است که این سوره دو بار نازل شده یکبار در مکه و بار دیگرى در مدینه ، ولى روایاتى که در شاءن نزول این سوره وارد شده ، قول مشهور را که این سوره مکى است تاءیید مى کند.

در شاءن نزول این سوره مى خوانیم : ((عاص بن وائل )) که از سران مشرکان بود، پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات کرد، و مدتى با حضرت گفتگو نمود، گروهى از سران قریش در مسجد نشسته بودند و این منظره را از دور مشاهده کردند، هنگامى که ((عاص بن وائل )) وارد مسجد شد به او گفتند: با که صحبت مى کردى ؟ گفت : با این مرد ((ابتر))!

این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که ((عبدالله )) پسر پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) از دنیا رفته بود، و عرب کسى را که پسر نداشت ((ابتر)) (یعنى بلاعقب ) مى نامید، و لذا قریش این نام را بعد از فوت پسر پیغمبر براى حضرت انتخاب کرده بود (سوره فوق نازل شد و پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را به نعمتهاى بسیار و کوثر بشارت داد، و دشمنان او را ابتر خواند).

توضیح اینکه : پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) دو فرزند پسر از بانوى اسلام خدیجه داشت : یکى قاسم و دیگرى طاهر که او را ((عبدالله )) نیز مى نامیدند، و این هر دو در مکه از دنیا رفتند، و پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) فاقد فرزند پسر شد، این موضوع زبان بدخواهان قریش را گشود، و کلمه ((ابتر)) را براى حضرتش انتخاب

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 369

کردند.

آنها طبق سنت خود براى فرزند پسر اهمیت فوق العاده اى قائل بودند، او را تداوم بخش برنامه هاى پدر مى شمردند، بعد از این ماجرا آنها فکر مى کردند با رحلت پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذکور تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند.

قرآن مجید نازل شد و بطرز اعجازآمیزى در این سوره به آنها پاسخ گفت ، و خبر داد که دشمنان او ابتر خواهند بود، و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد، بشارتى که در این سوره داده شده از یکسو ضربه اى بود بر امیدهاى دشمنان اسلام ، و از سوى دیگر تسلى خاطرى بود به رسول الله (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) که بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاکش غمگین و مکدر شده بود.

در فضیلت تلاوت این سوره در حدیثى (از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) آمده است : من قراءها سقاه الله من انهار الجنة ، و اعطى من الاجر بعدد کل قربان قربه العباد فى یوم عید، و یقربون من اهل الکتاب و المشرکین :

هر کس آن را تلاوت کند خداوند او را از نهرهاى بهشتى سیراب خواهد کرد، و به عدد هر قربانى که بندگان خدا در روز عید (قربان ) قربانى مى کنند، و همچنین قربانیهائى که اهل کتاب و مشرکان دارند، به عدد هر یک از آنان اجرى به او مى دهد.

نام این سوره (کوثر) از اولین آیه آن گرفته شده است .

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 370

آیه 1 - 3

آیه و ترجمه

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطیْنَک الْکَوْثَرَ(1) فَصلِّ لِرَبِّک وَ انحَرْ(2) إِنَّ شانِئَک هُوَ الاَبْترُ(3)

ترجمه :

بنام خداوند بخشنده مهربان

1 - ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان ) عطا کردیم .

2 - اکنون که چنین است براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن .

3 - مسلما دشمن تو ابتر و بلا عقب است .

تفسیر :
ما به تو خیر فراوان دادیم

روى سخن در تمام این سوره به پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است (مانند سوره و الضحى و سوره ا لم نشرح ) و یکى از اهداف مهم هر سه سوره تسلى خاطر آن حضرت در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبانهاى مکرر دشمنان است .

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 371

نخست مى فرماید: ما به تو کوثر عطا کردیم (انا اعطیناک الکوثر).

((کوثر)) وصف است که از کثرت گرفته شده ، و به معنى خیر و برکت فراوان است ، و به افراد سخاوتمند نیز کوثر گفته مى شود.

در اینکه منظور از کوثر در اینجا چیست ؟ در روایتى آمده است که وقتى این سوره نازل شد پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بر فراز منبر رفت و این سوره را تلاوت فرمود، اصحاب عرض کردند: این چیست که خداوند به تو عطا فرموده ؟ گفت : نهرى است در بهشت ، سفیدتر از شیر، و صافتر از قدح (بلور) در دو طرف آن قبه هائى از در و یاقوت است ....

در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم که فرمود: کوثر نهرى است در بهشت که خداوند آن را به پیغمبرش در عوض  فرزندش (عبد الله که در حیات او از دنیا رفت ) به او عطا فرمود.

بعضى نیز گفته اند: منظور همان حوض کوثر است که تعلق به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) دارد و مؤ منان به هنگام ورود در بهشت از آن سیراب مى شوند.

بعضى آن را به نبوت تفسیر کرده ، و بعضى دیگر به قرآن ، و بعضى به کثرت اصحاب و یاران ، و بعضى به کثرت فرزندان و ذریه که همه آنها از نسل دخترش فاطمه زهرا (علیهاالسلام ) به وجود آمدند، و آنقدر فزونى یافتند که از شماره بیرونند، و تا دامنه قیامت یادآور وجود پیغمبر اکرمند، بعضى نیز آن را به شفاعت تفسیر کرده و حدیثى از امام صادق در این زمینه نقل نموده اند.

تا آنجا که ((فخر رازى )) پانزده قول در تفسیر ((کوثر)) ذکر کرده است ، ولى ظاهر این است که غالب اینها بیان مصداقهاى روشنى از این مفهوم وسیع

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 372

و گسترده است ، زیرا چنانکه گفتیم ((کوثر)) به معنى ((خیر کثیر و نعمت فراوان )) است ، و مى دانیم خداوند بزرگ نعمتهاى فراوان بسیارى به پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) ارزانى داشت که هر یک از آنچه در بالا گفته شد یکى از مصداقهاى روشن آن است ، و مصداقهاى بسیار دیگرى نیز دارد که ممکن است به عنوان تفسیر مصداقى براى آیه ذکر شود.

به هر حال تمام مواهب الهى بر شخص پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در تمام زمینه ها حتى پیروزیهایش در غزوات بر دشمنان ، و حتى علماى امتش که در هر عصر و زمان مشعل فروزان قرآن و اسلام را پاسدارى مى کنند، و به هر گوشهاى از جهان مى برند، همه در این خیر کثیر وارد هستند.

فراموش نباید کرد این سخن را خداوند زمانى به پیامبرش مى گوید که که آثار این خیر کثیر هنوز ظاهر نشده بود، این خبرى بود از آینده نزدیک و آینده هاى دور، خبرى بود اعجازآمیز و بیانگر حقانیت دعوت رسول اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ).

این نعمت عظیم و خیر فراوان شکرانه عظیم لازم دارد، هر چند شکر مخلوق هرگز حق نعمت خالق را ادا نمى کند، بلکه توفیق شکرگزارى خود نعمت دیگرى است از ناحیه او لذا مى فرماید: اکنون که چنین است ، فقط براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (فصل لربک و انحر).

آرى بخشنده نعمت او است ، بنابراین نماز و عبادت و قربانى که آن هم نوعى عبادت است براى غیر او معنى ندارد، مخصوصا با توجه به مفهوم رب که حکایت از تداوم نعمتها و تدبیر و ربوبیت پروردگار مى کند.

کوتاه سخن اینکه ((عبادت )) خواه به صورت نماز باشد، یا قربانى کردن مخصوص رب و ولى نعمت است ، و او منحصرا ذات پاک خدا است .

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 373

این در برابر اعمال مشرکان است که براى بتها سجده و قربانى مى کردند، در حالى که نعمتهاى خود را از خدا مى دانستند! و به هر حال تعبیر ((لربک )) دلیل روشنى است بر مساءله لزوم قصد قربت در عبادات .

بسیارى از مفسران معتقدند که منظور نماز روز عید قربان ، و قربانى کردن در همان روز است ، ولى ظاهرا مفهوم آیه مفهوم عام و گسترده اى است هر چند نماز و قربانى روز عید یکى از مصداقهاى روشن آن است .

تعبیر به ((وانحر)) از ماده ((نحر)) که مخصوص کشتن شتر است ، شاید به خاطر این است که در میان قربانیها شتر از اهمیت بیشترى برخوردار بود، و مسلمانان نخستین علاقه بسیار به آن داشتند، و قربانى کردن شتر بدون ایثار و گذشت ممکن نبود.

در اینجا دو تفسیر دیگر براى آیه فوق ذکر شده است :

1 - منظور از جمله ((وانحر)) رو به قبله ایستادن به هنگام نماز است ، چرا که ماده نحر به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را معنى مقابله با هر چیز استعمال کرده است ، و لذا مى گویند ((منازلنا تتناحر)) یعنى : منزلهاى ما در مقابل یکدیگر است .

2 - منظور بلند کردن دستها به هنگام تکبیر و آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است ، در حدیثى مى خوانیم : هنگامى که این سوره نازل شد پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) از جبرئیل سؤ ال فرمود: این ((نحیره )) اى که پروردگارم مرا به آن ماءمور ساخته چیست ؟

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 374

((جبرئیل )) عرض کرد: ((این نحیره نیست ، بلکه خداوند به تو دستور مى دهد هنگامى که وارد نماز مى شوى موقع تکبیر، دستها را بلند کن ، و همچنین هنگامى که رکوع مى کنى یا سر از رکوع برمى دارى ، و یا سجده مى کنى ، چرا که نماز ما و نماز فرشتگان در هفت آسمان همین گونه است ، و براى هر چیزى زینتى است ، و زینت نماز بلند کردن دستها در هر تکبیر است )).

و در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم که در تفسیر این آیه با دست مبارکش اشاره کرده و فرمود: منظور این است که دستها را اینگونه در آغاز نماز بلند کنى به طورى که کف آنها رو به قبله باشد.

ولى تفسیر اول از همه مناسب تر است ، چرا که منظور نفى اعمال بت پرستان است که عبادت و قربانى را براى غیر خدا مى کردند، ولى با این حال جمع میان همه معانى و روایاتى که در این باب رسیده است هیچ مانعى ندارد و به خصوص اینکه درباره بلند کردن دست به هنگام تکبیرات روایات متعددى در کتب شیعه و اهل سنت نقل شده است ، به این ترتیب آیه مفهوم جامعى دارد که اینها را نیز شامل مى شود.

و در آخرین آیه این سوره با توجه به نسبتى که سران شرک به آن حضرت مى دادند مى فرماید: ((تو ابتر و بلاعقب نیستى ، دشمن تو ابتر است !)) (ان شانئک هو الابتر).

((شانى ء)) از ماده ((شنئان )) (بر وزن ضربان ) به معنى عداوت و کینه - ورزى و بدخلقى کردن است ، و ((شانى ء)) کسى است که داراى این وصف باشد.

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 375

قابل توجه اینکه : ((ابتر)) در اصل به معنى ((حیوان دم بریده )) است و انتخاب این تعبیر از سوى دشمنان اسلام به منظور هتک و توهین بود، و تعبیر ((شانى ء)) بیانگر این واقعیت است که آنها در دشمنى خود حتى کمترین ادب را نیز رعایت نمى کردند، یعنى عداوتشان آمیخته با قساوت و رذالت بود، در حقیقت قرآن مى گوید: این لقب خود شما است نه پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ).

از سوى دیگر همانگونه که در شاءن نزول سوره گفته شد: قریش انتظار مرگ پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و برچیده شدن بساط اسلام را داشتند، چرا که مى گفت ند او بلا عقب است ، قرآن مى گوید تو بلا عقب نیستى ، دشمنان تو بلا عقب اند!

نکته ها :
1 - فاطمه (علیهاالسلام ) و کوثر
گفتیم کوثر یک معنى جامع و وسیع دارد، و آن خیر کثیر و فراوان است ، و مصادیق آن زیاد است ، ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه یکى از روشن ترین مصداقهاى آن را وجود مبارک ((فاطمه زهرا)) (سلام الله علیها) دانسته اند، چرا که شاءن نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را متهم مى کردند که بلا عقب است ، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: ما به تو کوثر دادیم .

از این تعبیر استنباط مى شود که این ((خیر کثیر)) همان فاطمه زهرا (علیهاالسلام ) است ، زیرا نسل و ذریه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزشهاى

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 376

اسلام را حفظ کردند، و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت (علیهمالسلام ) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران هزار از فرزندان فاطمه (علیهاالسلام ) در سراسر جهان پخش  شدند که در میان آنها علماى بزرگ و نویسندگان و فقها و محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند.

در اینجا به بحث جالبى از ((فخر رازى )) برخورد مى کنیم که در ضمن تفسیرهاى مختلف کوثر مى گوید:

قول سوم این است که این سوره به عنوان رد بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) خرده مى گرفتند، بنابراین معنى سوره این است که خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند، در عین حال جهان مملو از آنها است ، این در حالى است که از بنى امیه (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نماند، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است ، مانند باقر و صادق و رضا و نفس زکیه و.

2 - اعجاز این سوره
این سوره در حقیقت سه پیشگوئى بزرگ در بردارد: از یکسو اعطاء خیر کثیر را به پیغمبر نوید مى دهد (گر چه ((اعطینا)) به صورت فعل ماضى است ، ولى ممکن است از قبیل مضارع مسلم باشد که در شکل ماضى بیان

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 377

شده ) و این خیر کثیر تمام پیروزیها و موفقیتهائى را که بعدا نصیب پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) شد، به هنگام نزول این سوره در مکه قابل پیشبینى نبود، شامل مى شود.

از سوى دیگر خبر مى دهد که پیغمبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بلا عقب نخواهد بود، بلکه نسل و دودمان او به طور فراوان در جهان وجود خواهند داشت .

از سوى سوم خبر مى دهد که دشمنان او ابتر و بلا عقب خواهند بود، این پیشگوئى نیز تحقق یافت ، و چنان دشمنانش تار و مار شدند که امروز اثرى از آنها باقى نمانده است ، در حالى که طوائفى همچون بنى امیه و بنى عباس که به مقابله با پیغمبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و فرزندان او برخاستند روزى آنقدر جمعیت داشتند که فامیل و فرزندان آنها قابل شماره نبود، ولى امروز اگر هم چیزى از آنها باقى مانده باشد هرگز شناخته نیست .

3 - ضمیر جمع در باره خدا براى چیست ؟
قابل توجه اینکه در اینجا و در آیات فراوان دیگرى از قرآن مجید خداوند با صیغه متکلم مع الغیر از خود یاد مى کند مى فرماید: ما کوثر را به تو عطا کردیم !

این تعبیر و مانند آن براى بیان عظمت و قدرت است ، زیرا بزرگان هنگامى که از خود سخن مى گویند نه فقط از خود که از ماءمورانشان نیز خبر مى دهند، و این کنایه از قدرت و عظمت و وجود فرمانبردارانى در مقابل اوامر است .

در آیه مورد بحث کلمه ((ان )) نیز تاءکید دیگرى است بر این معنى ، و تعبیر به ((اعطیناک )) و نه ((آتیناک )) دلیل بر این است که خداوند ((کوثر)) را به حضرتش بخشیده و اعطا فرموده است ، و این بشارتى است بزرگ به پیغمبر اکرم

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 378

تا در برابر یاوه گوئیهاى دشمنان قلب مبارکش آزرده نشود، و در عزم آهنینش فتور و سستى راه نیابد، و بداند تکیه گاه او خدائى است که منبع همه خیرات است و خیر کثیر در اختیار او نهاده .

خداوندا! ما را از برکات این ((خیر کثیر)) که به پیامبرت مرحمت فرمودى بى نصیب مگردان.

پروردگارا! تو مى دانى ما آن حضرت و ذریه طاهرینش را از صمیم دل دوست داریم ، 

ما را در زمره آنان محشور کن .

بارالها! عظمت او و آئینش بسیار است روز به روز بر این عظمت و عزت و شوکت بیفزاى .

آمین یا رب العالمین

بروز رسانی شده در : دوشنبه 11 آبان 1394 ساعت 18 و 09 دقیقه و 23 ثانیه
تاریخ ارسال : دوشنبه 11 آبان 1394  ساعت 17 و 55 دقیقه و 10 ثانیه    نویسنده :   سید مرتضی موسوی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال :   پنجشنبه 19 آذر 1394 ساعت 11 و 42 دقیقه و 57 ثانیه
سلام
ممنون از حضورتون
لینکی
لطفا ما رو نام وبمون لینک کنید
چشم

سید مرتضی موسوی

تاریخ ارسال :   پنجشنبه 28 آبان 1394 ساعت 16 و 05 دقیقه و 20 ثانیه
...

+ممنون از حضور همیشگیتون

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • موضوعات CATEGORIES2

  • برچسبها TAGS

  • آرشیو ماهانه Monthly Archive

  • صفحات اضافی Static Pages